7. července 2017

#Sobotka2017: Drobný nášup textů

www.sramkovasobotka.cz
Šrámkova Sobotka - 61. ročník festivalu jazyka, řeči a literatury

Prolistoval jsem všechna čísla soboteckého RAPORT!u a z mých dalších textů, které jsme zde záměrně nepublikovali, vybral tři další (zajímavé či snad hodící se), jako takový malý a netradiční dodatek.

RAPORT! (AORTA!), páté číslo
Staronové Šrámy?
/61 slov/

Humprecht. Vejška docela. Na tajňáka/tajňačku do věže se vstupenkou na ochoz. Rebélie. Problémy v dálce, stejně jako Kost nebo Ještěd, takže je tu dobře. Pak hřbitov. Vy-víte-kvůli-komu. Hezké rodinné hroby. Monumentální pomník rudoarmějců. Finále – Fráňa. Zamrzí. Obyčejný pomníček, který může být kdekoliv. Přehlédnutelný. Opečovávaný, ale je to… Ošklivé? Málo? Ve srovnání s ostatním nebo rudým… Ale to víte, že?

RAPORT! (PORT!), šesté číslo
Kontroverzní, pobouření a zamilovaní
/nabídka aktualizace softwaru/

Relikty Hmyzu byli kontroverzní, protože: explicitní a rozporuplné téma. Jiná forma divadla a její ohledávání, scéničnost, která nadchne (spíš) divadelní experimentátory a mladou odvážně „avantgardní“ verbež. Tradičně nezklamal Vojtěch Vávra, včetně vlastní autorské hudby k inscenaci. Dívky se svými dny a (ne)tužbami, taky moc fajn. Jsem na straně „hájičů“, ale nepopřu pocit, že Relikti umí lépe. Výrazně jim však uškodil kukátkový prostor.

Publikum bylo pobouřené, protože: Relikty Hmyzu. Nejapné poznámky v průběhu, ušubraný potlesk, hotový Sturm und Drang soboteckého publika. Na barikády proti letošním neustávajícím vulgarismům a necitelným tématům!

Někteří redaktoři jsou zamilovaní, protože: léto. Šrámkovo léto? Každopádně je dobře, že všechny zmíněné přívlastky (libovolně doplňte další) se na letošní Sobotce objevily. Jen si vzpomeňte, co vykřikoval Treplev. A pokud si nevzpomenete, můžete si to jít připomenout na další inscenaci Reliktů Hmyzu, kde mu vzdávají pohřební „hold“, haha!

RAPORT! (PRAPOR!), sedmé číslo
Dostát svému slovu (úryvek)
/pochvala-říkali-mi/ 

Páteční odpoledne plnohodnotně, konstruktivně a inspirativně dostálo tématu i mottu letošní Šrámko-Šaldovky – Kritika. Výpověď umění? Diskusi nazvanou Kritika kritice kritikou moderoval bez jediného zaškobrtnutí a strukturovaně Petr Christov. Po jeho levici zasedli Alena Zemančíková a Mario Kubaš. Na straně druhé pak Marie Feryna a Tomáš Tkáč. Složení hostů a rozptyl profesí, které úmyslně nezmiňuji, abych něco důležitého neopomněl, zajistily různorodé a zároveň vhodné úhly pohledu, jež pokryly prostor literární, poetický, divadelní a hudební. Debata se linula od předem připravených či z asociací vyplývajících otázek až k samovolným (nikoliv však nežádoucím) oslím i jiným můstkům, jež rozvířily další uvažování nejen o divadelní kritice.

Petr Christov zahájil diskusi jejím symbolickým charakterizováním. Mohla to být plamenná diskuse, beseda, mohlo to být závazné i nezávazné povídání o kritice. Proměny kritiky, její dnešní postavení, a to v rámci možností bez přílišného exkurzu do historie. Co je vlastně kritika, co si o ní myslíme a jak ji chápeme/vnímáme. Kritika jako chiméra. Obecný a k mnohým tématům mířící úvod rozehrál smršť zajímavých, nesnadno definitivně pojmenovatelných problematik. Vzhledem k tomu, že by nemělo smysl obsah diskuse přepisovat či parafrázovat výroky, pokusím se jen o „středoškolské“odrážky.

Na co se lze ptát, řekne-li se „kritika“:
  • Čím je (pro vás/nás) kritika?
  • Kdo je vlastně ten kritik? A kde ho brát?
  • Dá se kritika naučit? Je vůbec důležitá?
  • Proč potřebuje dílo kritiku?
  • Do jaké míry má/nemá být kritik známý?
  • Lze legitimizovat kritikovu výpověď skrze jeho „slavné“ jméno?
Na co dále došlo a na co také nedostanete úplnou odpověď:
  • umění nelze dělat bez peněz, kritik by to měl vědět
  • dnes máme nejen tiskové možnosti – viz moderní média
  • diskuse je vždy důležitá, ne vždy k ní dochází
  • v kritice je důležitou proměnnou kontext (podtrženo autorem)
  • kritika je mj. důležitá kvůli „uchování paměti“
  • kritika jako podnět pro přemýšlení o… (podtrženo autorem)
  • kritik musí mít umění rád, mít literární nadání, nesmí být zakomplexovaný
  • kritik nemůže/nedokáže být objektivní a pravděpodobně by ani neměl být
  • kritik by měl být sebevědomý a vzdělaný
  • za svůj názor nese kritik plnou zodpovědnost
  • neplatné: „nejsi umělec, proto jsi kritik“ (viz „kdo neumí – ten učí“)
  • hledání autorů vs. falešné autority (profláknutí, které známe a víme jak píší)
  • došlo i na tzv. kritické rybníčky (podtrženo autorem)
  • osobní polemika, kritická platforma, vyřizování svých „účtů“
  • kritické a divácké kluby, předpojatost, co s neznámými autory?
#odvaha #mainstream #názor #vydýchanývzduchvespořitelně

Diskuse o kritice přinesla mnoho témat, názorů i náčrtů možných odpovědí. A nebýt časových indispozic, věřím, že by mohla pokračovat i dále, ve stejně kvalitním duchu. Šrámkova Sobotka tak díky (nejen) těmto chvílím jistě dostála svému slovu. [...]

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.