Prolistoval jsem všechna čísla soboteckého RAPORT!u a z mých dalších textů, které jsme zde záměrně nepublikovali, vybral tři další (zajímavé či snad hodící se), jako takový malý a netradiční dodatek.
RAPORT! (AORTA!), páté číslo
Staronové Šrámy?
/61 slov/
Humprecht. Vejška docela. Na tajňáka/tajňačku do věže se vstupenkou na ochoz. Rebélie. Problémy v dálce, stejně jako Kost nebo Ještěd, takže je tu dobře. Pak hřbitov. Vy-víte-kvůli-komu. Hezké rodinné hroby. Monumentální pomník rudoarmějců. Finále – Fráňa. Zamrzí. Obyčejný pomníček, který může být kdekoliv. Přehlédnutelný. Opečovávaný, ale je to… Ošklivé? Málo? Ve srovnání s ostatním nebo rudým… Ale to víte, že?
Staronové Šrámy?
/61 slov/
Humprecht. Vejška docela. Na tajňáka/tajňačku do věže se vstupenkou na ochoz. Rebélie. Problémy v dálce, stejně jako Kost nebo Ještěd, takže je tu dobře. Pak hřbitov. Vy-víte-kvůli-komu. Hezké rodinné hroby. Monumentální pomník rudoarmějců. Finále – Fráňa. Zamrzí. Obyčejný pomníček, který může být kdekoliv. Přehlédnutelný. Opečovávaný, ale je to… Ošklivé? Málo? Ve srovnání s ostatním nebo rudým… Ale to víte, že?
RAPORT! (PORT!), šesté číslo
Kontroverzní, pobouření a zamilovaní
/nabídka aktualizace softwaru/
Relikty Hmyzu byli kontroverzní, protože: explicitní a rozporuplné téma. Jiná forma divadla a její ohledávání, scéničnost, která nadchne (spíš) divadelní experimentátory a mladou odvážně „avantgardní“ verbež. Tradičně nezklamal Vojtěch Vávra, včetně vlastní autorské hudby k inscenaci. Dívky se svými dny a (ne)tužbami, taky moc fajn. Jsem na straně „hájičů“, ale nepopřu pocit, že Relikti umí lépe. Výrazně jim však uškodil kukátkový prostor.
Publikum bylo pobouřené, protože: Relikty Hmyzu. Nejapné poznámky v průběhu, ušubraný potlesk, hotový Sturm und Drang soboteckého publika. Na barikády proti letošním neustávajícím vulgarismům a necitelným tématům!
Někteří redaktoři jsou zamilovaní, protože: léto. Šrámkovo léto? Každopádně je dobře, že všechny zmíněné přívlastky (libovolně doplňte další) se na letošní Sobotce objevily. Jen si vzpomeňte, co vykřikoval Treplev. A pokud si nevzpomenete, můžete si to jít připomenout na další inscenaci Reliktů Hmyzu, kde mu vzdávají pohřební „hold“, haha!
RAPORT! (PRAPOR!), sedmé číslo
Dostát svému slovu (úryvek)
/pochvala-říkali-mi/
Páteční odpoledne plnohodnotně, konstruktivně a inspirativně dostálo tématu i mottu letošní Šrámko-Šaldovky – Kritika. Výpověď umění? Diskusi nazvanou Kritika kritice kritikou moderoval bez jediného zaškobrtnutí a strukturovaně Petr Christov. Po jeho levici zasedli Alena Zemančíková a Mario Kubaš. Na straně druhé pak Marie Feryna a Tomáš Tkáč. Složení hostů a rozptyl profesí, které úmyslně nezmiňuji, abych něco důležitého neopomněl, zajistily různorodé a zároveň vhodné úhly pohledu, jež pokryly prostor literární, poetický, divadelní a hudební. Debata se linula od předem připravených či z asociací vyplývajících otázek až k samovolným (nikoliv však nežádoucím) oslím i jiným můstkům, jež rozvířily další uvažování nejen o divadelní kritice.
Petr Christov zahájil diskusi jejím symbolickým charakterizováním. Mohla to být plamenná diskuse, beseda, mohlo to být závazné i nezávazné povídání o kritice. Proměny kritiky, její dnešní postavení, a to v rámci možností bez přílišného exkurzu do historie. Co je vlastně kritika, co si o ní myslíme a jak ji chápeme/vnímáme. Kritika jako chiméra. Obecný a k mnohým tématům mířící úvod rozehrál smršť zajímavých, nesnadno definitivně pojmenovatelných problematik. Vzhledem k tomu, že by nemělo smysl obsah diskuse přepisovat či parafrázovat výroky, pokusím se jen o „středoškolské“odrážky.
Na co se lze ptát, řekne-li se „kritika“:
Dostát svému slovu (úryvek)
/pochvala-říkali-mi/
Páteční odpoledne plnohodnotně, konstruktivně a inspirativně dostálo tématu i mottu letošní Šrámko-Šaldovky – Kritika. Výpověď umění? Diskusi nazvanou Kritika kritice kritikou moderoval bez jediného zaškobrtnutí a strukturovaně Petr Christov. Po jeho levici zasedli Alena Zemančíková a Mario Kubaš. Na straně druhé pak Marie Feryna a Tomáš Tkáč. Složení hostů a rozptyl profesí, které úmyslně nezmiňuji, abych něco důležitého neopomněl, zajistily různorodé a zároveň vhodné úhly pohledu, jež pokryly prostor literární, poetický, divadelní a hudební. Debata se linula od předem připravených či z asociací vyplývajících otázek až k samovolným (nikoliv však nežádoucím) oslím i jiným můstkům, jež rozvířily další uvažování nejen o divadelní kritice.
Petr Christov zahájil diskusi jejím symbolickým charakterizováním. Mohla to být plamenná diskuse, beseda, mohlo to být závazné i nezávazné povídání o kritice. Proměny kritiky, její dnešní postavení, a to v rámci možností bez přílišného exkurzu do historie. Co je vlastně kritika, co si o ní myslíme a jak ji chápeme/vnímáme. Kritika jako chiméra. Obecný a k mnohým tématům mířící úvod rozehrál smršť zajímavých, nesnadno definitivně pojmenovatelných problematik. Vzhledem k tomu, že by nemělo smysl obsah diskuse přepisovat či parafrázovat výroky, pokusím se jen o „středoškolské“odrážky.
Na co se lze ptát, řekne-li se „kritika“:
- Čím je (pro vás/nás) kritika?
- Kdo je vlastně ten kritik? A kde ho brát?
- Dá se kritika naučit? Je vůbec důležitá?
- Proč potřebuje dílo kritiku?
- Do jaké míry má/nemá být kritik známý?
- Lze legitimizovat kritikovu výpověď skrze jeho „slavné“ jméno?
Na co dále došlo a na co také nedostanete úplnou odpověď:
Diskuse o kritice přinesla mnoho témat, názorů i náčrtů možných odpovědí. A nebýt časových indispozic, věřím, že by mohla pokračovat i dále, ve stejně kvalitním duchu. Šrámkova Sobotka tak díky (nejen) těmto chvílím jistě dostála svému slovu. [...]
- umění nelze dělat bez peněz, kritik by to měl vědět
- dnes máme nejen tiskové možnosti – viz moderní média
- diskuse je vždy důležitá, ne vždy k ní dochází
- v kritice je důležitou proměnnou kontext (podtrženo autorem)
- kritika je mj. důležitá kvůli „uchování paměti“
- kritika jako podnět pro přemýšlení o… (podtrženo autorem)
- kritik musí mít umění rád, mít literární nadání, nesmí být zakomplexovaný
- kritik nemůže/nedokáže být objektivní a pravděpodobně by ani neměl být
- kritik by měl být sebevědomý a vzdělaný
- za svůj názor nese kritik plnou zodpovědnost
- neplatné: „nejsi umělec, proto jsi kritik“ (viz „kdo neumí – ten učí“)
- hledání autorů vs. falešné autority (profláknutí, které známe a víme jak píší)
- došlo i na tzv. kritické rybníčky (podtrženo autorem)
- osobní polemika, kritická platforma, vyřizování svých „účtů“
- kritické a divácké kluby, předpojatost, co s neznámými autory?
#odvaha #mainstream #názor #vydýchanývzduchvespořitelně
Diskuse o kritice přinesla mnoho témat, názorů i náčrtů možných odpovědí. A nebýt časových indispozic, věřím, že by mohla pokračovat i dále, ve stejně kvalitním duchu. Šrámkova Sobotka tak díky (nejen) těmto chvílím jistě dostála svému slovu. [...]
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.