20. března 2017

Anketa DN a Ceny divadelní kritiky

Podruhé jsme se zúčastnili Ankety Divadelních novin a Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) a vyzkoušeli si něco mnohem náročnějšího, striktně subjektivního a značně nevděčnějšího, než je kritika samotná. Jak hlasovali Nicol Škvarová, Barbora Truksová a Lukáš Křížek a jak se s rokem 2016 popasovala odborná kritika?

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY:

DIVĚDOVSKÉ HLASOVÁNÍ:

Nicol Škvarová | na našem blogu zde | na i-DN zde
v Anketě Divadelních novin nehlasovala... 

NEJLEPŠÍ INSCENACE ROKU
Ačkoli bych Lipanům posunula cílovou kategorii ze 7+ na 10+, považuji je za inscenaci formálně velmi propracovanou a synkretickou, tematicky v divadle pro děti a mládež velmi výjimečnou – protože o smrti se u nás s dětmi zase tak moc nemluví. Inscenace zasahuje jak mladší publikum, tak velmi silně i rodiče. Velkým plusem jsou i herecké výkony Karla Kratochvíla, Václava Jelínka a především Ondřeje Nosálka, který mi svým obrovským hereckým nasazením položil spodní čelist až na zem. Velmi komplexní a hluboký zážitek.

Výjimečný projekt imerzivního divadla, který považuji formálně i obsahově za nejpropracovanější inscenaci, kterou jsem kdy viděla. Pro mě osobně to nejlepší a nejdůležitější na Pomezí není to, o čem to je a jak to vypadá, ale to, že diváci pak po představení dokáží dlouhou dobu diskutovat o tom, co viděli, co neviděli, co se dělo, každý přijde s něčím jiným, protože každý něco jiného viděl, a skládají si tak příběh Pomezí. Geniální způsob, jak přimět lidi, aby se spolu bavili o tom, co viděli. Tři hodiny divadelní detektivky/maratonu nacpané napětím, ohromováním, překvapováním.

O mladé generaci. O umění. O umění v době sociálních sítí. O neumění. O umělecké kritice. Inscenace, která promlouvá ke generaci mladých umělců a konzumentů umění a vůbec ke všem, kteří vnímají a reflektují současnou uměleckou tvorbu. Může být umělec každý? Použití částí z Čechovova Racka a Čapkova Života a díla skladatele Foltýna více než na místě. 

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

DIVADLO ROKU
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFIE ROKU

NEJLEPŠÍ HUDBA ROKU

TALENT ROKU
netroufla si hlasovat...
 
NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK ROKU ZE ZAHRANIČNÍHO DIVADLA
netroufla si hlasovat...

Lukáš Křížek | na našem blogu zde | na i-DN zde
v Anketě Divadelních novin hlasoval také pro Pomezí...

NEJLEPŠÍ INSCENACE ROKU
Imerzivní projekt Pomezí je dle mého soudu opravdovou a jedinečnou událostí roku 2016. Tvůrcům sice hraje do karet fakt, že se s tímto divadlem/formou/žánrem (nevhodné škrtněte) nesetkáváme příliš často a o to je náš divácký zážitek silnější, ale ani tak jim nemůžeme upírat nesporné a kongeniální kvality všech složek od scénografie až po herectví. Genius loci domu v ulici Za Poříčskou bránou, Tančírna Fraxos a vůbec celé městečko Pomezí si musí získat snad každého. A ne jednou. 

Relikty ve své inscenaci umně ohledávají proces tvorby a tvorbu jako takovou, ale zároveň si ze všech těch pseudoartistů dělají tak trochu legraci. Se záměrným výsměchem pojmenovávají dobu dnešní a přímého útoku neušetři ani sami sebe. A to vše v inteligentní parafrázi. Taková umělecká satira na umělce, o umělcích a s umělci. Ať už pravými či falešnými. Všichni jsme tak trochu frackové dneška. Přidrzlí, bez úcty k čemukoli a komukoli.

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
netroufl si hlasovat...

DIVADLO ROKU
netroufl si hlasovat...

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU
netroufl si hlasovat...

NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFIE ROKU

NEJLEPŠÍ HUDBA ROKU

TALENT ROKU
netroufl si hlasovat...
 
NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK ROKU ZE ZAHRANIČNÍHO DIVADLA
  • Frédéric Sonntag: Lichen-man
Na motivy komixu Prestige de l’Uniforme autorů Loo Hui Phang a Hugues Micol. Uvedeno v rámci druhého ročníku festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu (12. - 15. března 2016) ve Strašnickém divadle X10. Inscenace vznikla v koprodukci s La Ferme du Buisson – scène nationale de Marne-la-Vallée.

Barbora Truksová | na našem blogu zde
v Anketě Divadelních novin nehlasovala... 

NEJLEPŠÍ INSCENACE ROKU
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
  • Miho Ogimoto - Vertigo, Balet ND, Praha

DIVADLO ROKU
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU
netroufla si hlasovat...

NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFIE ROKU

NEJLEPŠÍ HUDBA ROKU

TALENT ROKU
  • Julie Petanová
 
NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK ROKU ZE ZAHRANIČNÍHO DIVADLA
  • CIRQUE LE ROUX - Elephant in the room
Strhující a navýsost divadelní francouzské novocirkusové představení, které se představilo na letošní Letní Letné, bylo jako reklamou na promyšlenost tohoto uměleckého odvětví – precizní artistická čísla umně doplňovala herectví plné manýry, která skvěle zapadala do nastolené atmosféry.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.