Dítě v Dlouhé, 19. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé
Pět dní v Divadle v Dlouhé a devět inscenací - to byl letošní 19. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé, Dítě v Dlouhé 2017. Děkujeme všem divadlům a souborům a především Divadlu v Dlouhé, že jsme
mohli být opět součástí s naším zpravodajem, tentokrát v čistě dámské složení. Naším tradičním resumé článkem se s festivalem loučíme - hledejte zde všechna odkazovátka, naše
texty v rámci zpravodaje a také a především vyhlášení naší studentsky-odborné Ceny Dítko.
ODKAZOVÁTKA:
FESTIVAL DÍTĚ V DLOUHÉ 2017 / Divědovský zpravodaj #DÍTĚ:
(kompletní zpravodajství, řazeno dle autorů, dále chronologicky)
Lukáš K.: Hurá na ně! (úvodní zpráva k letošnímu ročníku)
Nicol Š.: Velbloud, ryba, slepice (Naivní divadlo)
Nicol Š.: Batosnění (Studio DAMÚZA)
Nicol Š.: O bílé lani (Divadlo DRAK)
Rachel D.: Uhlíř, princ a drak (Divadlo Lampion)
Rachel D.: Medvědi (Klicperovo divadlo)
Rachel D.: Živá voda (Divadlo J. K. Tyla)
Eliška S.: Lékařem proti své vůli (Divadlo Alfa)
Eliška S.: Bratři Lví srdce (Divadlo Polárka)
Eliška S.: Nastupovat! Děják z rychlíku (Divadlo loutek)
CENA VOJTY ŠÁLKA A CENA DÍTKO:
Letošní diváckou Cenu Vojty Šálka si odneslo Studio DAMÚZA se svým Batosněním. Naše odborně-studentská CENA DÍTKO, kterou jsme poprvé udělili loni Malému divadlu za jejich Filmmakery, tentokrát putuje do brněnské Polárky, která si nás získala svou inscenací Bratři Lví srdce. Všem zmíněným - a hlavně Divadlu Polárka - moc gratulujeme a níže si můžete přečíst naše odůvodnění, které za redakci sepsala Nicol Škvarová.
Na Festivalu Dítě v Dlouhé jsme letos viděly devět představení. Rozhodnout, komu „udělíme“ Cenu Dítko, bylo na jednu stranu snadné a na druhou vůbec ne. V podstatě jsme se totiž rozhodovaly mezi dvěma inscenacemi – Bratry Lví srdce a O bílé lani.
U inscenací Velbloud, ryba, slepice (Naivní divadlo Liberec), Lékařem proti své vůli (Divadlo Alfa Plzeň), Princ, uhlíř a drak (Divadlo Lampion Kladno), Nastupovat! Děják z rychlíku (Divadlo loutek Ostrava) a Živá voda (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) jsme po diskusi našly podstatné, převážně dramaturgické nedostatky, ač některé z inscenací byly například po výtvarné stránce (Uhlíř, princ a drak), či tematické (Živá voda) v divadle pro děti velmi přínosné. Trochu „ve vzduchu“ visí dvě inscenace – Medvědi hradeckého Klicperova divadla a Batosnění Studia DAMÚZA. Protože u Batosnění – tedy batolária (divadlo pro batolata) – je pro nás poměrně těžké určit, jak tento typ divadla vlastně hodnotit. Ačkoli šlo o skvělou inscenaci. Pokud bychom hodnotily inscenace bez kontextu cílové skupiny festivalu – tedy dětský divák – patřil by náš hlas jednoznačně hradeckým Medvědům, protože se jedná po všech stránkách o vynikající inscenaci. Domníváme se ale, že není určená pro dětského diváka. Pro pochopení celé inscenace je nezbytně nutné znát bratry Nedvědy a rozumět nebo se nějak vztahovat k fenoménu trampingu.
U inscenace O bílé lani jsme intenzivně přemýšlely nad dramaturgií a nad důsledným dotahováním motivací postav nebo jednotlivých motivů. Došly jsme k názoru, že u některých zásadních situací (zejména smrt laně a její oživnutí) je na pováženou rychlost, s níž jsou ztvárněny a zahrány. Respektive zda by u těchto pro logiku příběhu důležitých momentů nebylo třeba na ně výrazněji upozornit. U této inscenace nepanovala tak úplně názorová shoda.
Z toho důvodu jsme se rozhodly „věnovat“ Cenu Dítko inscenaci Bratři Lví srdce z brněnského Divadla Polárka. Zde jsme se všechny tři (Nicol Škvarová, Rachel Duchková a Eliška Seveldová) shodly na tom, že dramaturgie je v motivacích postav vedená důsledně. Způsob práce s náznakem ve scénickém provedení, režii i v hudbě je precizní, buduje autentickou a hutnou atmosféru, souvisí s tématem a pro rozvíjení dětské fantazie a schopnosti číst symboly je velmi důležitá. Navíc je inscenace na poli divadla pro děti a mládež výjimečná především nezastíraným řešením tématu smrti a strachu z ní. Tož tak. Gratulujeme!
- Divadlo v Dlouhé - webové stránky divadla
- Divadlo v Dlouhé - facebookové stránky divadla
- Naivní divadlo, Liberec - webové stránky divadla
- Divadlo Alfa, Plzeň - webové stránky divadla
- Divadlo Lampion, Kladno - webové stránky divadla
- Divadlo Polárka, Brno - webové stránky divadla
- Divadlo loutek, Ostrava - webové stránky divadla
- Klicperovo divadlo, Hradec Králové - webové stránky divadla
- Studio DAMÚZA, Praha - webové stránky divadla
- Divadlo DRAK, Hradec Králové - webové stránky divadla
- Divadlo J. K. Tyla, Plzeň - webové stránky divadla
FESTIVAL DÍTĚ V DLOUHÉ 2017 / Divědovský zpravodaj #DÍTĚ:
(kompletní zpravodajství, řazeno dle autorů, dále chronologicky)
Lukáš K.: Hurá na ně! (úvodní zpráva k letošnímu ročníku)
Nicol Š.: Velbloud, ryba, slepice (Naivní divadlo)
Nicol Š.: Batosnění (Studio DAMÚZA)
Nicol Š.: O bílé lani (Divadlo DRAK)
Rachel D.: Uhlíř, princ a drak (Divadlo Lampion)
Rachel D.: Medvědi (Klicperovo divadlo)
Rachel D.: Živá voda (Divadlo J. K. Tyla)
Eliška S.: Lékařem proti své vůli (Divadlo Alfa)
Eliška S.: Bratři Lví srdce (Divadlo Polárka)
Eliška S.: Nastupovat! Děják z rychlíku (Divadlo loutek)
CENA VOJTY ŠÁLKA A CENA DÍTKO:
Letošní diváckou Cenu Vojty Šálka si odneslo Studio DAMÚZA se svým Batosněním. Naše odborně-studentská CENA DÍTKO, kterou jsme poprvé udělili loni Malému divadlu za jejich Filmmakery, tentokrát putuje do brněnské Polárky, která si nás získala svou inscenací Bratři Lví srdce. Všem zmíněným - a hlavně Divadlu Polárka - moc gratulujeme a níže si můžete přečíst naše odůvodnění, které za redakci sepsala Nicol Škvarová.
Na Festivalu Dítě v Dlouhé jsme letos viděly devět představení. Rozhodnout, komu „udělíme“ Cenu Dítko, bylo na jednu stranu snadné a na druhou vůbec ne. V podstatě jsme se totiž rozhodovaly mezi dvěma inscenacemi – Bratry Lví srdce a O bílé lani.
U inscenací Velbloud, ryba, slepice (Naivní divadlo Liberec), Lékařem proti své vůli (Divadlo Alfa Plzeň), Princ, uhlíř a drak (Divadlo Lampion Kladno), Nastupovat! Děják z rychlíku (Divadlo loutek Ostrava) a Živá voda (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) jsme po diskusi našly podstatné, převážně dramaturgické nedostatky, ač některé z inscenací byly například po výtvarné stránce (Uhlíř, princ a drak), či tematické (Živá voda) v divadle pro děti velmi přínosné. Trochu „ve vzduchu“ visí dvě inscenace – Medvědi hradeckého Klicperova divadla a Batosnění Studia DAMÚZA. Protože u Batosnění – tedy batolária (divadlo pro batolata) – je pro nás poměrně těžké určit, jak tento typ divadla vlastně hodnotit. Ačkoli šlo o skvělou inscenaci. Pokud bychom hodnotily inscenace bez kontextu cílové skupiny festivalu – tedy dětský divák – patřil by náš hlas jednoznačně hradeckým Medvědům, protože se jedná po všech stránkách o vynikající inscenaci. Domníváme se ale, že není určená pro dětského diváka. Pro pochopení celé inscenace je nezbytně nutné znát bratry Nedvědy a rozumět nebo se nějak vztahovat k fenoménu trampingu.
U inscenace O bílé lani jsme intenzivně přemýšlely nad dramaturgií a nad důsledným dotahováním motivací postav nebo jednotlivých motivů. Došly jsme k názoru, že u některých zásadních situací (zejména smrt laně a její oživnutí) je na pováženou rychlost, s níž jsou ztvárněny a zahrány. Respektive zda by u těchto pro logiku příběhu důležitých momentů nebylo třeba na ně výrazněji upozornit. U této inscenace nepanovala tak úplně názorová shoda.
Z toho důvodu jsme se rozhodly „věnovat“ Cenu Dítko inscenaci Bratři Lví srdce z brněnského Divadla Polárka. Zde jsme se všechny tři (Nicol Škvarová, Rachel Duchková a Eliška Seveldová) shodly na tom, že dramaturgie je v motivacích postav vedená důsledně. Způsob práce s náznakem ve scénickém provedení, režii i v hudbě je precizní, buduje autentickou a hutnou atmosféru, souvisí s tématem a pro rozvíjení dětské fantazie a schopnosti číst symboly je velmi důležitá. Navíc je inscenace na poli divadla pro děti a mládež výjimečná především nezastíraným řešením tématu smrti a strachu z ní. Tož tak. Gratulujeme!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.