Sněz tu žábu, 3. ročník festivalu francouzského divadla
Tvoje bába je nuda
Zahájit festival nudou se nezdá být marketingově úplně nejlepší. Projekt Nuda francouzského souboru Le Cabinet de Curiosités sice byl o Nudě, ale nudný nebyl.
Když se má nějaké divadelní představení nebo jakýkoli jiný umělecký produkt týkat nudy, nutně to vzbuzuje řadu spekulací a teorií, jak na to. Bavme se o divadle – jak ztvárnit nudu? Nudit se na jevišti, nudit diváky, nudit se všichni společně, nudit se, a přitom se nenudit? Nabízí se nuda podle Čechova: dělat všechno velmi pomalu a mluvit, ale nemluvit o ničem, mluvit o tom, že je potřeba něco udělat, ale nedělat nic. A to už jsme skoro u Becketta. Le Cabinet de Curiosités o nudě mluví, a to dosti zeširoka a filozoficky: od počátku vesmíru až ke smrti, aby následně mluvili o situacích všem veskrze známých. A nejsou to nutně jen momenty „jako ze života“, třeba to trapno, když u sebe uspořádáte párty, ale jste zrovna ten člověk, se kterým se všichni i přes vaši urputnou snahu stejně ohromně nudí. Jsou to i situace, respektive produkty společenské objednávky, jejichž obsahem není nic než prázdné tlachání, trapnost a nuda. A tak sledujeme televizní hru Hru v ionescovském stylu nebo komiksového superhrdinu Nudu.
Co víc k nudě dodat? Zařadit se do série nudných nud, z nichž je divák spíše znechucen a upřímně znuděn, než že by odcházel s nějakým popudem k zamyšlení? Le Cabinet de Curiosités propojuje v podstatě bezpředmětné jednání (tedy, ono svůj předmět má, Nudu) na jevišti s divadlem jako takovým. Úvodní setkání nad rozpočtem představení je vskutku zábavné ale vlastně velmi zbytečné. V poslední třetině představení pak jeden z herců vstoupí do rozehrávané scénky a mluví o tom, že se v divadle nudí vlastně docela často, a přesto se tam rád chodí nudit. Jeho úvaha graduje: možná, že nuda je podstatou divadla! Ale ve světě, kde jsme neustále nuceni se bavit, je nuda spíše něco jako výsada. A proto je skvělé chodit do divadla, kde je často hodně nudy, protože nuda je fajn – nuda je okamžik, který máme jen sami pro sebe, kdy se můžeme zastavit a přemýšlet nad životem a nad sebou. Když má být představení jakože zábavné, ale nudíme se, pácháme dokonce něco jako odboj!
Pominu čistě technické věci, jako je perfektní timing a vybalancování hranice adekvátní délky scén, vynikající herecké výkony s velkým fyzickým nasazením, přesností ve výrazu a schopnosti uhrát takovou míru nadsázky, aby se z ní nestalo pomrkávání do publika „Tohle je sranda, koukejte!“. Nejvíc mě na inscenaci bavila ta velká míra ironie a sarkasmu, s jakou se v něm mluví o divadle, o nudě, o lidech, o životě, a přesto nese závažná sdělení, která nejsou pateticky vypichována, aby si jich každý všiml. A hlavně to vůbec nebyla nuda. A že to bylo o ničem? No ale zase to bylo fajn spolubytí, spolusdílení, spolusmání.
LE CABINET DE CURIOSITÉS: Projekt nuda / Le Projet Ennui
režie, scéna: Guillaume Cantillon, Franck Magis
režie, scéna: Guillaume Cantillon, Franck Magis
Tvoje bába je nuda
Zahájit festival nudou se nezdá být marketingově úplně nejlepší. Projekt Nuda francouzského souboru Le Cabinet de Curiosités sice byl o Nudě, ale nudný nebyl.
Když se má nějaké divadelní představení nebo jakýkoli jiný umělecký produkt týkat nudy, nutně to vzbuzuje řadu spekulací a teorií, jak na to. Bavme se o divadle – jak ztvárnit nudu? Nudit se na jevišti, nudit diváky, nudit se všichni společně, nudit se, a přitom se nenudit? Nabízí se nuda podle Čechova: dělat všechno velmi pomalu a mluvit, ale nemluvit o ničem, mluvit o tom, že je potřeba něco udělat, ale nedělat nic. A to už jsme skoro u Becketta. Le Cabinet de Curiosités o nudě mluví, a to dosti zeširoka a filozoficky: od počátku vesmíru až ke smrti, aby následně mluvili o situacích všem veskrze známých. A nejsou to nutně jen momenty „jako ze života“, třeba to trapno, když u sebe uspořádáte párty, ale jste zrovna ten člověk, se kterým se všichni i přes vaši urputnou snahu stejně ohromně nudí. Jsou to i situace, respektive produkty společenské objednávky, jejichž obsahem není nic než prázdné tlachání, trapnost a nuda. A tak sledujeme televizní hru Hru v ionescovském stylu nebo komiksového superhrdinu Nudu.
Co víc k nudě dodat? Zařadit se do série nudných nud, z nichž je divák spíše znechucen a upřímně znuděn, než že by odcházel s nějakým popudem k zamyšlení? Le Cabinet de Curiosités propojuje v podstatě bezpředmětné jednání (tedy, ono svůj předmět má, Nudu) na jevišti s divadlem jako takovým. Úvodní setkání nad rozpočtem představení je vskutku zábavné ale vlastně velmi zbytečné. V poslední třetině představení pak jeden z herců vstoupí do rozehrávané scénky a mluví o tom, že se v divadle nudí vlastně docela často, a přesto se tam rád chodí nudit. Jeho úvaha graduje: možná, že nuda je podstatou divadla! Ale ve světě, kde jsme neustále nuceni se bavit, je nuda spíše něco jako výsada. A proto je skvělé chodit do divadla, kde je často hodně nudy, protože nuda je fajn – nuda je okamžik, který máme jen sami pro sebe, kdy se můžeme zastavit a přemýšlet nad životem a nad sebou. Když má být představení jakože zábavné, ale nudíme se, pácháme dokonce něco jako odboj!
Pominu čistě technické věci, jako je perfektní timing a vybalancování hranice adekvátní délky scén, vynikající herecké výkony s velkým fyzickým nasazením, přesností ve výrazu a schopnosti uhrát takovou míru nadsázky, aby se z ní nestalo pomrkávání do publika „Tohle je sranda, koukejte!“. Nejvíc mě na inscenaci bavila ta velká míra ironie a sarkasmu, s jakou se v něm mluví o divadle, o nudě, o lidech, o životě, a přesto nese závažná sdělení, která nejsou pateticky vypichována, aby si jich každý všiml. A hlavně to vůbec nebyla nuda. A že to bylo o ničem? No ale zase to bylo fajn spolubytí, spolusdílení, spolusmání.
VŠECHNA ČÍSLA MAGAZÍNU LE TISK
(klik na obrázek)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.