85. Jiráskův Hronov, festival amatérského divadla
Vdova po kapitánovi dunajské paroplavební společnosti, Praha
René Urbánek: Nářek mravence
režie: Šimon Stiburek
O inscenaci Nářek mravence souboru s dlouhým a pochmurně vtipným názvem psal již ze Šrámkova Písku Michal Zahálka, kterému se v jeho textu „Bleše na rozpálené plechové střeše“
podařilo o mnoho trefněji pojmenovat to, co já cestou domů z Jiráskova
Hronova s obtížemi formuloval. Dovolím si tak, samozřejmě s Michalovým
svolením, odkázat na onen článek a pokusit se jej doplnit jen několika svými postřehy.
Jistý brněnský bezdomovec René Urbánek prodá své, slovem malované, dílko za padesát korun režisérovi Šimonu Stiburkovi a vznikne tak zcela jedinečný divadelní tvar pojednávající o světě i nesvětě. Skrze útržky jakéhosi deníčkovitého rázu se dozvídáme příběh člověka, jenž mnohé zažil a mnohé si mohl vymyslet. Nás to vlastně ani moc netrápí, kde se láme ta hranice reality a fikce, neboť způsob, jakým je tento spis o hlaholení zvěstí a zvěstování hlaholů zuřivě dobré nálady spěchajícího občana města N virtuální reality nadčasového kosmu lásky inscenován je tak mrazivě poutavý, že nás nenechá se od něho odtrhnout.
Jistý brněnský bezdomovec René Urbánek prodá své, slovem malované, dílko za padesát korun režisérovi Šimonu Stiburkovi a vznikne tak zcela jedinečný divadelní tvar pojednávající o světě i nesvětě. Skrze útržky jakéhosi deníčkovitého rázu se dozvídáme příběh člověka, jenž mnohé zažil a mnohé si mohl vymyslet. Nás to vlastně ani moc netrápí, kde se láme ta hranice reality a fikce, neboť způsob, jakým je tento spis o hlaholení zvěstí a zvěstování hlaholů zuřivě dobré nálady spěchajícího občana města N virtuální reality nadčasového kosmu lásky inscenován je tak mrazivě poutavý, že nás nenechá se od něho odtrhnout.
Pravdivý, nepravdivý, filozofický, životem postižený, úzkostlivý, o světě a lidech uvažující text má nepochybně obrovskou sílu a potenciál. Šimonu Stiburkovi se podařilo těchto kvalit využít naplno – ke slovu přidává tři herce, které nechá velmi stylizovaně vyprávět, malovat, „experimentovat“ a mlčet. Nápaditou a bezpochyby precizní režii podporují kvalitní herecké výkony a hudební složka inscenace. Lehce podivně, byť nápaditě ambientní – pro příběh i atmosféru téměř dokonalou – hudbu má na svědomí jeden z protagonistů, Vojtěch Vávra.
Inscenace tak poetická, že se o ní až těžko píše. Inscenace tak autenticky abstraktní, že ten silný zážitek prostě chcete pochválit. Inscenace poutavě tlumočící příběh někoho, kdo zažil všechno a nic. Někoho, kdo "poznal" svět a přesto je tou přehlíženou a nedůležitou součástkou naší (mravenčí) společnosti. Naše pocity postupem času vychladnou a vyblednou, ale pětatřicetiminutový Nářek mravence v nás bude znít ještě dlouho.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.