Dětské inscenace, které zpracovávají určitou historickou epochu nebo historickou osobnost se musí vyhnout didaktičnosti, za „vzdělávací“ rovinou musí být i ta, jež bude vyprávět příběh blízký dnešním divákům. Karel – táta vlasti v režii uměleckého šéfa Malého divadla Petra Haška tyto požadavky na úspěšnou inscenaci splňuje.
Hašek ji vystavěl jako „manuál pro vladaře“, což umožňuje prolínání několika rovin. Historicky-vzdělávací, ve které je dětem přibližován život Karla IV. až do doby, kdy se mu narodí syn Václav IV. Druhou je pak niternější příběh malého chlapce z rozvrácené rodiny, s přecitlivělou matkou a přísným a chladným otcem. Všichni činí rozhodnutí za něj – pošlou ho na výchovu do Francie, biřmují ho na Karla, ožení ho. Karel si ale chyby svých rodičů (především otce) velmi rychle uvědomí a odmítá je opakovat. Což se na konci, kdy se Karlovi narodí syn Václav, krásně uzavírá – Petr Šmíd, který hrál doposud Karla IV. je nyní malým Václavem, jeho rodiče se (jako ti Karlovi) nehádájí. Další je rovina (nejen) politická, v níž Hašek vyzdvihuje vlastnosti a schopnosti, které jsou nezbytně nutné pro úspěšného panovníka – moudrost, odvaha, přísnost, ale ne krutost, slušné jednání…
(...)
Na pováženou je délka představení, které je určeno dětem 8+, – trvá bezmála hodinu a půl bez přestávky. Temporytmus inscenace je dobrý, ale řada informací se kupí, děti je nemají kdy zpracovat, nemají chvíli oddechu. Pokud má inscenace splnit i onen vzdělávací úkol (a domnívám se, že má), tak by přestávka byla ideální prostor, kdy děti vyběhnou, podebatují s rodiči o tom, co viděly, zpracují získané informace. To je však jediný podstatnější neduh inscenace.
Celá reflexe vyšla na blogu Divadelních novin. Čtěte TADY.
MALÉ DIVADLO – Petr Hašek, Helena Kebrtová: Karel - táta vlasti. (režie Petr Hašek, dramaturgie Helena Kebrtová, premiéra 9. 3. 2016)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.