23. listopadu 2016

Dášeňka hysterka

Tato recenze vznikla v rámci semináře Moderní divadlo pro děti a mládež II., který na Katedře Divadelní vědy FF UK vedli v akademickém roce 2015/2016 Mgr. Luděk Horký spolu s doc. Petrem Christovem. Čtvrtým textem budiž (po Nicol Škvarové, Alici Bílé a Lukáši Křížkovi) recenze Vojtěcha Vávry z Divadla Gong Divadla AHA!.

Dášeňka, čili život štěněte Karla Čapka je dílo spadající do kategorie obtížně dramatizovatelných textů. Bylo by opovážlivé tvrdit, že Dášeňka není v jistém slova smyslu dramatická nebo přinejmenším napínavá. Jde o vypointovanou poetickou anekdotu – jakýsi „well-made-tale“, který se vzpouzí jevištní adaptaci už svou jazykovou elegancí – chytrý Čapkův jazyk se především dobře čte. Tvoří jednolitý, obtížně dělitelný poetický tvar, jemuž nesluší úpravy, škrty, převádění částí do jiných kontextů či jazyková aktualizace do současného hovorového jazyka či dokonce slangu.

Dášeňka však může skvěle fungovat jako námět pro inscenaci, která necituje originál zcela doslovně – důkazem je inscenace Jiřího Jelínka a Anežky Kubátové Dášeňka aneb Psí kusy – Haf!, (prem. únor 2013 v Divadle Husa na provázku). Jelínek jako Karlík (Čapek) a Kubátová jako Olinka (Scheinpflugová) – manželská dvojice, která si pořídila štěně. Pro toto Čapkovo dílo jde o ideální adaptační klíč (obzvláště v kombinaci s Jelínkovou obrazotvorností). Vzhledem k důsledné Ich formě předlohy by zcela jistě šlo uvést i jakési monodrama – monolog k Dášence. Taková inscenace by však zřejmě byla vhodná spíše pro starší děti, ochotné a schopné vnímat i přes hodinu souvislého, poměrně sofistikovaného textu.

Inscenace divadla Gong v režii Vandy Zaplatílkové Hutařové, Dášeňka, čili život štěněte, si ponechává původní název předlohy, což předznamenává i zvolený přístup k originálu. Na první pohled jde o přístup pietní. Inscenaci otevírá reprodukovaný mužský hlas – vypravěč cituje takřka neupravený Čapkův text, z domečku se vykutálí představitelka Dášeňky. Inteligentně zvolená (z dramaturgického i hereckého hlediska) je druhá postava, průvodkyně dějem, Matka příroda v podání Venduly Svobodové. Jde o přirozenou autoritu, symbolickou entitu, jejíž funkce je v Dášeňčině příběhu zcela čitelná. Nemyslím, že jde o jediné „správné řešení“ – např. autorsky rozvést vztah Dášeňky a její maminky by možná bylo podobně originální jako Jelínkovo rozložení Dášeňčina příběhu mezi Karla Čapka a Olgu Scheinpflugovou. Interpretace mláděte, poněkud hyperaktivního samorostu, roztržité dospívající psí slečny však na několika místech inscenace vázne. Představitelka Dášeňky Vanda Zaplatílková Hutařová (opraveno dodatečně, viz komentáře) má tendenci se pitvořit, ze samého „nadšení“ drmolit (polovina jejích replik nebyla srozumitelná), hystericky ječet, hystericky brečet, zbytečně křičet a zbytečně mávat končetinami, a tak se ze zlobivého, ale roztomilého diblíka Dášeňky stává hysterická puberťačka, přecitlivělý, věčně nespokojený, labilní a především nesympatický usmrkanec. Nejproblematičtější jsou momenty, kde se ztrácí Čapek a začíná autorský herecký „vklad“ – Vandě Zaplatílkové Hutařové několikrát ujede věta typu „… a tak jsem tam úplně nejvíc běžela …!“

Nejde o to, že se nemluví spisovnou češtinou, už vůbec ne o to, že nezní Čapkův jazyk. Ilustrovat Dášeňčinu infantilitu jazykem nezletilých YouTuberek, někdy i důsledně provedeným (a patřičně nesrozumitelným) češtynem je ovšem dost mimo mísu. Kdyby se autoři dopustili radikálnější úpravy a kupříkladu záměrně předvedli Dášeňku jako pubertální příslušnici internetové Generace Z, pak by snad byl přednes Zaplatílkové Hutařové na místě (sám bych se však takové interpretaci „za dva rohy“ bránil).

Divadelně nejzajímavější jsou tak momenty, kde herečky nedeklamují, ale vedou loutky. Jde o proškrtané pohádky pro Dášeňku, které tvoří druhou část předlohy. Papírové siluety vedené zdola, prosvícené plátno a podařená zvuková stopa (tj. hudba, ostatní zvukové efekty jsou přísně popisné a mluvené slovo je poněkud monotónní) jsou působivé a (konečně) nápadité prostředky, ale zároveň z celku vybočují. Paradoxně právě v těchto momentech ztrácí tříleté dítě (dolní věková hranice inscenace) pozornost. Scény jsou zajímavé, ale opakují se třikrát, formálně zcela totožné. Smysl zde nese do značné míry slovo – totiž originální Čapkovo vyprávění, které je v této podobě a míře stravitelné spíše pro děti vyššího věku. Na navštíveném představení seděly v předních řadách cca pětileté děti, které neměly s těmito momenty problém; v řadách za nimi seděly děti nejvýše tříleté, a jakmile se zešeřilo a vynořily se loutky, otočily se na své rodiče a o dění na jevišti prostě ztratily zájem.

Výsledný tvar působí rozpačitě a zbytečně. Tempo je nevyvážené, samotné dvě herečky mnohdy nestíhají převleky, a tak dochází k prostojům. Není jasné, proč si tvůrci vybrali toto dílo, pokud je neinspirovalo k originální interpretaci. Dášeňka z Gongu zapadá do řady průměrných až podprůměrných inscenací bez zapamatovatelné poetiky a emocionální síly. Je jen jakousi triviální příručkou dětství, ovšem interpretovanou nezáživně a zdlouhavě.

-- Vojtěch Vávra

Recenze vznikla na základě představení z 16. září 2016.
DIVADLO GONG / DIVADLO AHA! – K. Čapek: Dášeňka čili život štěněte. (režie Vanda Zaplatílková Hutařová)

16 komentářů:

  1. Tak děkuji za zpětnou vazbu, ovšem domnívám se, že by bylo vhodné, než napíšete nějakou recenzi, kterou umístíte veřejně na web kontaktovat autory. Pak byste třeba věděl, že Dášeňku už více jak rok nehraje Bára Jánová, ale já, autorka dramatizace. Další problém Vaší recenze shledávám v tom, že jste navštívil jedno představení a z toho usuzujete, jak se líbí dětem. Víte o tom, že jej hrajeme tři roky? Reakce jsou proměnlivé a dají se zobecňovat jen z dlouhodobého pohledu.
    Prosím, abyste recenzi buď opravil, nebo přímo stáhl, abyste veřejně nehanil jméno Báry Jánové, když v tom nehrála.
    Vanda ZH

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, vážím si Vaší reakce a mnohokrát děkuji za opravu. Osobně ani divácky neznám ani Vás, ani Barboru Jánovou. Na webu divadla GONG bylo v září, kdy jsem inscenaci navštívil a kdy vznikla má recenze, uvedeno její, nikoliv Vaše jméno (údaj v medailonku inscenace je nyní opraven). Automaticky jsem si tedy představení "obsadil" chybně. Jsem si vědom této své nezodpovědnosti, byť kontaktovat tvůrce - jde-li o recenzi, která vznikla pouze jako zápočtová práce a původně ani publikována být neměla - není běžná praxe, obzvláště je-li obsazení zdánlivě zcela zřejmé z propagačních materiálů (web atd.) - v září bohužel neaktualizovaných. Tento fakt opravím a tímto se Vám i Barboře Jánové omlouvám. Recenzi však stahovat nehodlám. K druhému bodu Vašeho komentáře - kritika je subjektivní tvar, který vzniká na základě jednoho konkrétního zážitku z představení. Dlouhodobě sledovat jednu inscenaci je v podstatě nemožné - ano, hlediště vždy reaguje jinak, proto je každé představení unikátní. Kritika tedy vzniká jako reakce na unikátní umělecké dílo. Dlouhodobě lze sledovat jen velmi úzký výběr jevištních prostředků (zejména proměna hereckého výkonu). Je tedy chyba, že jsem v textu neuvedl přesné datum navštíveného představení. I to obratem opravím. Nezobecňuji, formulace "dětem se to nelíbí" v textu nezazněla, a to ani implicitně. Zaštiťovat se "divákem, kterému vidím do hlavy" naopak považuji za největší prohřešek některých recenzí. Popisuji jen ony vnějškové, zcela nezpochybnitelné reakce - především ztráta koncentrace mladších dětí (paradoxně v těch divadelně nejzajímavějších momentech), čímž komentuji specifický rys (spíše než problém) inscenace. Nepochybuji, že se většině diváků inscenace líbit mohla. Kriticky se k ní vztahuji já, což je, dle mého, z textu patrné a pro žánr recenze žádoucí. Děkuji, V. Vávra.

      Vymazat
  2. Studente Vávro,musím se do věci vložit, jelikož jste se dopustil řady faktických a myslím, že i obsahových chyb a Vaše recenze na naše představení Dášeňka čili život štěněte je opravdu dost mimo a přivádí mě na myšlenku, co Vás to na té škole, probůh, učí a jak Vás mohou tyto studentské práce nechat veřejně publikovat??!!
    Vůbec mi nevadí, že se jedná o negativní názor, mám za to, že i špatná reklama je reklamou a o divadle se aspoň píše a mluví, ovšem řada omylů ve Vašem textu, který se tak dotýká nemálo lidí, je opravdu značná.
    Předně!! Kritizovaná inscenace není Divadla Gong, nýbrž DIVADLA AHA!, které je v Divadle Gong pouze v nájmu. Jedná se o samostatný subjekt, jsme obecně prospěšná společnost, která má předlouhou divadelní historii, račte se podívat na naše webové stránky www.divadloaha.cz! Je urážející, že jste si neráčil tento jasný, všude opakovaně publikovaný (webové stránky obou divadel, facebook, tištěné programy přímo při vstupu do Divadla Gong, plakáty ve výloze divadla, veřejné dostupné výroční zprávy,apod..) fakt před psaním recenze zjistit! To je šlendrián a diletantismus!! Dotýkáte se tak obou divadel, jak Gong, tak především AHA!
    Věc je o to horší, že toto divadlo, již navíc celých dlouhých 18 let plní, v rámci projektu GONG DĚTEM, který provozuje díky kontinuální finanční podpoře MHMP a MČ Prahy 9, nezastupitelnou funkci divadla pro děti a mládež v Praze (kromě Divadla Minor, které ovšem, na rozdíl od nás, patří městu a hospodaří s více než 70-ti násobným ročním rozpočtem). Další, takto velký činoherní soubor, který se na této profesionální úrovni věnuje výpravnému činohernímu divadlu pro cílovou skupinu dětí a mládeže od 3 do 18-ti let a ročně sehraje pro cca 36.500 dětských i dospělých diváků téměř 300 představení, v Praze nenajdete! Proto se nedivte mému rozčílení, když kritizuji Vaši tupou ignoranci! Navíc Divadlo AHA! se zvlášť zaměřuje i na pubescenty, čímž je i v kontextu celé ČR dost unikátní. To je tedy Vaše první a obrovské pochybení!
    Další je samozřejmě uvedení špatného jména herečky, Barbora Jánová, která představení nastudovala původně, se díky vážným zdravotním komplikacím musela začít alternovat s Vandou Hutařovou, která v současné době představení hraje, ovšem tato alternace je také řádně uvedena na našich webových stránkách Divadla AHA!, na něž jste se vůbec nedíval!! Webové stránky Divadla Gong, tedy místa, kde náš projekt realizujeme, jsou čistě informativní, občas se tam tak vloudí nepřesnost, resp. neaktualita. To ovšem nic nemění na to, že byste si měl zodpovědně zjistit, koho vlastně budete kritizovat za výkon a komu tím můžete uškodit. Kdybyste věnoval větší pozornost, kdo že to pro vás vlastně představení hraje, přečetl si třeba program, kde bylo vše uvedeno správně, vyhnul byste se takovému lapsusu a neotrávil byste řadu lidí!

    OdpovědětVymazat
  3. Nechápu, proč jste se nejdříve neozval, nebo alespoň na pokladně divadla nenahlásil, že přicházíte se záměrem psát o představení recenzi a že jste student divadelní vědy, jednak byste neplatil vstupné, jednak by vás kolegové odkázali na mě, já bych Vám ochotně a rád stručně řekl něco bližšího o tomto představení, jeho vzniku (vzniklo původně jako součást unikátního projektu ČAPKOVSKÉ JARO, věnovanému před pár lety k výročí spisovatele), mohli jsme si chvilku sednout v divadelní kavárně, před, či po představení, já bych Vám také naše divadlo blíže představil, řekl, o co nám jde, komu jsme určeni a především Vás pozval na vhodnější představení. Protože a to je má další výtka, jak jsem pochopil, z toho co bylo psáno a co jste inscenaci mimo jiné vytýkal, hledal jste moderně pojaté divadlo pro děti, ale za to já rozhodně Dášeňku nepovažuji, to je více méně klasicky zpracovaná a dost obtížně dramatizovatelná záležitost, která zcela splnila zadání. Pokud byste chtěl vidět opravdu moderní divadlo pro děti a mládež, přijďte se podívat kupříkladu na výborné představení Janka Lesáka ELEKTRICKÝ EMIL (hrajeme např. teď v pondělí 28.11. od 10 hodin, nebo na jedinečnou záležitost a neocenitelnou pomůcku učitelům, při výuce mediální výchovy na ZŠ - (NE)BEZPEČNÁ (KO)MÉDIA, hráli jsme třeba dnes a další představení je 9.12. od 9 hodin, nebo další unikát ROMEO A JULIE v kostce, hodinové představení hrané v aréně, kdy dva herci hrají všechny postavy, text je z veršů upraven do prózy tak, aby byl blízký dnešní prepubertální mládeži, také od Janka Lesáka. Tomu říkám moderní divadlo dle nejnovějších trendů, o tom jste mohl napsat zajímavou recenzi. A to pomíjím celou řadu originálně zpracovaných dramatizací Miroslava Pokorného, počínaje PEJSKEM A KOČIČKOU a konče Werichovou LAKOMOU BARKOU...
    Vytvořit zdání marnosti, při shlédnutí představení pro 2-3 leté, úplně nejmenší a hodně specifické diváky není fér! My s tímto publikem úzce pracujeme celých 18 let a věřte, že za ta léta víme, jak na ně a co se jim líbí a co na ně platí. Předpokládám, že jste byl na sobotním představení, které má díky přítomnosti rodičů jinou atmosféru, než když jdou děti do divadla se školkou, reakce jsou rozdílné.
    No, je toho dost, co bych Vám ještě mohl vytknout, ale už končím, názor na naše divadlo, nechť si laskavě udělá každý sám, doporučuji jeho návštěvu!
    Jakub Stich DiS.
    ředitel Divadla AHA! o.p.s.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...a nemohu si neodpustit poznámku...

      Chci jít do divadla na něco pro děti, tak kouknu na kulturní přehled (třeba programy.sms.cz) co se kde hraje příští týden, a tam se dozvím, že nějaké Divadlo Gong hraje představení pro děti. Abych zjistil, kam že to mám s dětmi jet, vygoogluju si tedy Divadlo Gong - najde mi to jejich web. Tam na první stránce vidím co se hraje nejdřív, vidím termín, název, autory, kus anotace a heslo "Gong dětem". Nic o divadle Aha!. Protože mě zajímají dětská představení, kliknu vlevo na "Gong dětem". Uvidím nabídku program a repertoár, kliknu na program, protože chci něco vidět, zjeví se měsíční program, s termíny, názvy, popiskami a fotkou. Stále o Aha! ani zmínka. Po rozkliku se dozvím navíc anotaci a inscenátory a účinkující. Fotky se mi líběj, anotace mě nalákala, tak si to zapíšu do diáře a zavírám web. To je vše. Stručně řečeno - o Divadle Aha! se dozvím uplný hovno. Jediná zmínka o Aha! na celém webu Gongu (a to ještě bez prokliku na váš web! proč ho máte?) je v sekci "O Gongu" kam teda rozhodně nezavítám. A i kdyby - jestli Aha hraje všechny představení pro děti, nebo jen některé, to fakt nijak nepoznám a ani se nedozvím. Divadlo Gong zkrátka na svém webu primárně komunikuje divadelní představení pro děti jako svoje bez zmínky o vás a minimálně to tak i sází do kulturních přehledů... A aby toho chaosu nebylo málo, tak teď koukám, že je tam sekce repertoár - v menu pojmenovaná jako "repertoár", takže to sděluje, že jde o repertoár Gongu, avšak po rozkliku je v nadpisu už konečně napsáno "repertoár divadla Aha!", ale tak nečitelným fontem, že si toho nikdo nevšimne. No a když už jsem tam byl tak jsem proklikal celý ten slavný repertoár a ve dvou anotacích zmínka o divadle Aha! je - Záhada hlavolamu a O pejskovi a kočičce. Takže když to rozklikávám z měsíčního programu (99 procent všech případů návštěvníků webu), tak to vypadá, že ostatní představení kromě těhle dvou nehraje Aha!? Nebo co? Aha! :) Jako sorry, ale v tom aby se prase vyznalo.

      Takže:
      Chápu vaše rozčilení, ale představte si, že někdo opravdu může ten váš věhlasný superspolek neznat. A když už takový podčlověk ignorantský existuje, je mu velmi zkomplikováno se o Aha! jakkoliv dozvědět. Aby se sláva Aha! šířila dál, bude dobré takto jedovatě vynadat nikoliv tady nějakému studentu kritiky na blogu, který nikdo nečte, ale spíš provozovateli Divadla Gong, jeho propagačnímu oddělení a správci webu, protože v tom maj bordel. Klidně jim můžete i naflusat do ksichtu, protože oni můžou za to, že o existenci toho vašeho souboru, který "ví jak na ně a co se jim líbí", normální smrtelník nemá šanci se dozvědět a sláva Divadla Aha! tedy nemůže zdravě a přirozeně stoupat výš. To je váš PR problém a problém kulturáku Gong, nikoliv nějakýho toho tady místního divadelní vědu studujícího zoufalce. A co se týče osobně přímo Vás, bude dobré, pokud opravdu děláte PR Divadla Aha! jak píšete na svém webu (btw. ten je taky fajnovej, poslední aktualita na homepage je, že připravujete premiéru v červnu 2016), si nastudovat něco na téma krizová komunikace (https://www.google.cz/search?q=krizova+komunikace ) protože v tom zjevně plavete...

      Internet je primární informační zdroj vaší cílovky už hezkých pár let, tak by bylo dobré umět s ním v roce 2016 pracovat - "vědět, jak na něj"...

      Post scriptum:
      Umět přijmout kritiku patří k umělecké noblese a úrovni. Argumenty typu že to musíte přece dělat dobře když to děláte dlouho a že jste jeden z nejdůležitějších spolků v oboru apod. (tady chybí snad jen obligátní - "co ten kdy dokázal? tak ať si zkusí stoupnout na jeviště" nebo "si neváží toho, jakou nám to dalo práci") jsou buranská žumpa ze čtvrté cenové, které vám dobré jméno (o které vám tak jde) rozhodně nepřinese... Polopatě vulgárně řečeno: Co mě jako diváka má co zajímat jak jste nebo nejste slavný a zkušený, jestli jste muž nebo žena, jestli máte na prdeli beďara nebo jestli se jmenujete Gong nebo Aha? Jde o to, jestli to představení je dobrý nebo blbý, none? ;)

      Vymazat
    2. Divadlo AHA! o.p.s.28 listopadu, 2016

      Na anonymy zásadně neodpovídám!!! Buďte tak laskav pane Všeználku a mějte tu odvahu se příště pod ten svůj hnůj, který tu kydáte, podepsat! Není nic horšího než anonymní pisatelé z diskuzí...

      Vymazat
    3. Welcome to internet. :) Co z toho je hnůj? Nebo je na tom webu toho Gongu něco víc než píšu? Patří slovo "hnůj" do krizové komunikace? Patří tři vykřičníky do krizové komunikace? Kdo je tady Dášeňka hysterka? :) Vy komunikujete za tu společnost (Aha!). Vy se tímto prezentujete na internetu. Ne já. :) Mnoho štěstí v pokračujícím se ztrapňování ve veřejném prostoru nepřeje nikdo horší než anonymní pisatel z diskuze, Gerald Broflovski a.k.a. Skankhunt42.

      Vymazat
    4. Odpovědět na anonym větou "Na anonymy zásadně neodpovídám!!!" je čirá poezie. :)

      Vymazat
  4. Vážený pane Stichu, děkujeme mnohokrát za vaše komentáře, které uvádějí věc na pravou míru. Jakožto osoba zodpovědná za tento blog, cítím potřebu se také vyjádřit. Pokusím se být stručný...

    V prvé řadě k tomu, proč se vaše komentáře neobjevily hned a vy jste musel ve třetím (mnou nepublikovaném) žádat o přidání. Blog je nastavený tak, že je potřeba každý komentář schválit administrátorem, vzhledem k problematice spamů a jiných webo-radostí. A protože o komentáře (jakékoliv, klidně i plamenné) stojíme, všechny schvalujeme. Jen je potřeba, aby si admin všiml upozornění a příspěvek zveřejnil. Proto to občas vypadá, že se nic neodeslalo (nedejbože, že to nechceme zveřejnit), ale je to jen tím, že zrovna nejsme na drátě, protože jsme na drátě jinde.

    Na jednu stranu naprosto chápu Vaše rozhořčení, ale nehodlám se zastávat Vás ani Vojtěcha, který taktéž pochybil, což přiznal už ve své první omluvě. A protože jsme lidi, můžeme pochybit i podruhé. Ano, popel padá především na naší hlavu a jsme rádi, že nám bylo vše řádně vysvětleno. Nicméně se domnívám, že Vaše vykřičníčky a (možná oprávněná, možná ne) útočnost taktéž nejsou adekvátní odezvou. Rozhořčení je věc jedna, ale říct/napsat to, je věc druhá. Ohánět se tím, co nás to učí a jací jsme šlendriáni je dle mého přehnané. Vojtěch se bohužel dopustil faktických chyb, které je schopen si přiznat a omluvit se za ně. A to je snad důležité, není?

    Navíc, stejně bychom se mohli durdit my, recenzenti (ať už jsme pozorní či nepozorní s programy, plakátky a já nevím čím vším), že informací na webových stránkách tolik, kolik je občas potřeba (všeobecně, napříč divadly), prostě není. A byť jsou stránky Gongu informační, proč tam není alespoň jednoduchý proklik k Vám, který by nám vše objasnil? Jeden odkaz, jedna zmínka o Vašem divadle na stránkách Gongu, se kterými Vojtěch zjevně hlavně pracoval a bylo by vymalováno.

    Stejně tak mi přijde nadbytečné, ve vašem vynadání, všechno to o Vašem divadle. Stačilo opět přiložit jen ten odkaz a my si to mohli dostudovat. Není potřeba si tu něco dokazovat. Neberte to prosím nijak zle, jen upozorňuji na to, že chyba se stane, ale Vy jste nám právě zdlouhavě vmetl do tváře, jací jsme vlastně - s prominutím - kreténi. A stačilo říct: "Vy volové, máte tam chybu!" ... A my to opravíme, omluvíme, upřesníme.

    A k tomu, že by se měl kritik/recenzent hlásit při všem, na co bude/chce/musí psát, na to budou naše názory dost odlišné. Navíc, tentokrát na Vojtovu obranu, tyto texty nebyly při jejich zpracování tvořeny pro publikování, ale zápočet ze semináře. Až posléze došlo k domluvě, že je zpětně budeme publikovat, abychom rozšiřovali povědomí o divadle pro děti a mládež. Takže chudák Vojta v září ani nevěděl, kolik strastí ho s tím ještě čeká a že to půjde ven.

    Navíc, sám Vojtěch napsal: "Nepochybuji, že se většině diváků inscenace líbit mohla. Kriticky se k ní vztahuji já, což je, dle mého, z textu patrné a pro žánr recenze žádoucí." Tak ho tady neosočujte, že "ví prd", že to máte zmáknuté, když jen zformuloval svůj názor, poplatný svému konkrétnímu zážitku.

    Ve zkratce: Chyba je tak nějak na obou stranách. Na naší možná krapet víc. A jsme si vědomi. Ale způsob, jakým si to vyříkáváme mi přijde opravdu nepříjemný pro obě strany. To pak člověku opravdu zkazí chuť něco psát (či dokonce někam chodit) a jak sám píšete, všechny nás to jen otráví.

    Snad mne neberete ve zlém,
    Lukáš Křížek.

    OdpovědětVymazat
  5. Jakub Stich: Divadlo Gong
    vedoucí oddělení pro styk s návštěvníky · Prague, Czech Republic
    Dneska může PR dělat i někdo, kdo nezvládá krizovou komunikaci, zřejmě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Divadlo AHA! o.p.s.28 listopadu, 2016

      Nejsem žádné PR! název mate. Jedná se o vedoucího náborového oddělení dětských představení. Ovšem reagoval jsem z pozice ŘEDITELE Divadla AHA! A jako takový mám na rozhořčení plné právo. S krizovou komunikací běžte do háje!!

      Vymazat
  6. Divadlo AHA! o.p.s.28 listopadu, 2016

    Ano, tady s lecčíms souhlasím, je však potřeba si uvědomit, co jsem také psal a sice, že máme velice omezený rozpočet, Divadlo AHA nemá žádné PR oddělení, ani rozpočtovou kapitolu, zajišťující technický full servis, spoustu věcí si děláme svépomocí, přes známé, atd., je to smutné, ale ani při tak skvělých výsledcích a návštěvnosti není kvalitní divadlo pro děti a mládež výdělečným podnikem, zejména z toho důvodu, že si nemůžeme dovolit dát reálné komerční vstupné, za 400 Kč by s dětmi na pohádku asi sotva kdo zašel... ale zároveň nemohu přijmout chování divadelního kritika, který nehledí napravo nalevo, ignoruje tištěný program přímo v divadle, plakát ve výloze a další nesporné indicie, které ho snadno dovedou k tomu, kdo že to pro něj hraje. Naše divadlo jezdí také na divadelní zájezdy po celé ČR, v prosinci hrajeme třeba v Divadle bez Zábradlí, takže to mám chápat tak, že pokud by pan Vávra zašel zrovna tam, napsal by pak recenzi na pohádku Divadla bez Zábradlí?? To je přeci hloupost. Ohlašovat se divadelní kritik samozřejmě nemusí, ale tady se jedná o studenta divadelní vědy, který si zatím na kritika hraje, nepřijde mi nic divného na tom, že by si od spolehlivého zdroje na místě zjistil podrobnosti o představení, jeho vzniku (zejména když se pak tolik podivuje, proč vlastně vzniklo, jaký má smysl), mé rozčilení pak jen umocňuje fakt, že se odkaz na tuto recenzi vyvěšuje na oficiální fb Divadla Gong, komentáře většina lidí nečte, takže si akorát mohou přečíst mylnou recenzi a podle ní si pak udělají názor. Vše mělo zůstat jen jako zápočtová práce a byl klid, případně si aspoň Vaše vedení mělo ohlídat, že v recenzi nejsou faktické a obsahové chyby, než dá svolení k uveřejnění. A znovu opakuji, to že je jinak recenze negativní mi vůbec nevadí, není to o tom, že nedokážeme přijmout kritiku. Ale musí být oprávněná, nemohou se psát nesmysly..
    Jakub Stich

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1) ad rozpočet - Tak internetové stránky, resp. jejich obsah, jsou v podstatě zadarmo, takže ta výmluva je lichá...
      2) ad Divadlo bez zábradlí - pokud by to divadlo na svém webu a v kulturním přehledu neprezentovalo jako "hostuje divadlo Aha!", tak by se tomu nedalo divit.
      3) ad kritik vs. student - To jako že vy si zase chcete hrát na jeho pedagoga?
      4) ad vyvěšení odkazu na FB Gongu - to je Váš problém a problém Vaší komunikace s divadlem Gong, proč to tam dávají...
      5) ad uveřejnění - Tento blog se prezentuje jako blog studentů divadelní kritiky, navíc je to blog, nikoliv nějaký časopis.

      Tolik tedy k těm "nesmyslům". ;)

      Broflowski

      Vymazat
  7. Vážený pane Stichu,

    nerozumím tomu, proč se oháníte tím, že Divadlo AHA! má omezený finanční rozpočet (to má přeci spousta divadel)? Co konkrétně by to mělo omlouvat? To, že vám vaše webovky nefungují tak, jak by měly?

    Nezlobte se na mě, ale nevidím rozdíl mezi návštěvou "zavedeného" kritika a studenta divadelní vědy. Co byste mu, pane Stichu, povídal? Jaké podrobnosti o představení? Všechny důležité informace se máme dozvědět z webu. Divadelní kritik (a to i student kritiky!) hodnotí to samé, co vidí divák. To poslední, co by měl dělat, je nechat si od inscenátorů nebo ředitele divadla něco vysvětlovat o dané inscenaci (protože by tu mohl začít zavánět termín ovlivňování).

    Myslím také, že kolega Vávra se podivuje nad existencí inscenace po obsahové stránce, ne po existenci jako takové. To, že vznikla v rámci projektu zaměřeného na Čapka, se samozřejmě dá zohlednit a připojit jako doplňující informace, přesto však má inscenace fungovat i sama o sobě - když už ji tak uvádíte. A upřímně - i tuto informaci by si onen "nevšímavý" student divadelní vědy (ale i divák, který se o inscenaci zajímá) mohl přečíst na webu, že ano, kdyby tam byla.

    Ale co mě zaráží nejvíce: "...že se odkaz na tuto recenzi vyvěšuje na oficiální fb Divadla Gong, komentáře většina lidí nečte, takže si akorát mohou přečíst mylnou recenzi a podle ní si pak udělají názor", píšete. Přečíst mylnou recenzi, podle níž si pak udělají názor? Nezlobte se na mě, ale mylná byla recenze POUZE v tom, že autor chybně uvedl divadlo a jméno herečky (mimochodem, na webu Divadla AHA! máte stále ještě uvedenou Barboru Jánovou v alternaci s Vandou Zaplatílkovou Hutařovou, pokud jsou stránky Divadla AHA! stěžejní a stránky Divadla Gong vedlejší, opravte si to na svých stěžejních webovkách :-)). Jak pokřivený obrázek si tedy udělá čtenář o inscenaci, potažmo divadle, z takové recenze? Nechci, abyste to teď chápal jako omlouvání kolegy Vávry a zlehčování jeho omylu. Jde mi jen o to, že obrázek o INSCENACI si může čtenář udělat z kritikova hodnocení inscenace - a ano, není vskutku lichotivé, tudíž by mohlo potencionální zájemce odradit. Ale to vám přeci nevadí, když kritiku dokážete přijmout...

    S pozdravem
    Nicola Škvarová

    OdpovědětVymazat
  8. Divadlo AHA! o.p.s.30 listopadu, 2016

    Zdravím slečno Škvarová a děkuji, že jste slušně vychovaná a představujete se,
    už jen krátce, mám milion důležitějších starostí a užitečnějších věcí na práci, než se se studenty divadelní vědy handrkovat v diskuzích o naprosto zřejmé věci. Narážka na finance byla myšlena ve smyslu, že naše divadlo (AHA!) nemá peníze na najímání PR pracovníků, krizových komunikátorů, těžko se mu shánějí i finanční prostředky na super promakané webové stránky, kupříkladu já v divadle zastávám kromě funkce ředitele i pozici manažera, herce, produkčního a vlastně člověka pro všechno a ano, máte pravdu, tak to má celá řada dalších divadel a budete se divit, taky tato divadla, byť se snaží, se sem tam dopouštějí nepřesností a omylů. Nicméně zrovna toto není úplně ten případ, to že je na stránkách AHA uvedeno, že představení alternuje Bára Jánová s Vandou Hutařovou je správně, Bára Jánová oficiálně zatím z představení nevypadla, zatím ho jen nehraje, není vyloučeno, že se v budoucnu k roli vrátí, proto není záměrně vymazána. Ale pan Vávra, kdyby se na naše stránky podíval a tuto alternaci zjistil, by byl nucen ověřit si, kdo že mu to vlastně v září hrál. Což se dalo přečist snadno z programu. Ale to už je jedno. Dále vám všem v tomto virtuálním prostoru musím říct, že mě děsí, jak moc jste na něj odkázáni, neustále se oháníte a odkazujete na všemocný web, facebook, internet, jak kdyby bylo v pořádku mít klapky na očích a na místě, v divadle si ničeho nevšímat, nevzít si tištěný program, nepodívat se na plakát, apod., prostě tupě si dřepnout na židli, nechat se hodinu bavit a pak si zpětně doma googlit, kdo a co že to pro mě dnes vlastně hrál. Trochu za tím vidím spíš pohodlnost a šlendriá, ale jestli myslíte, že tohle je pro Vaši generaci chování normální, budiž. Myslím si o tom své. A přijde mi to smutné. Tím spíš, že studujete vědu divadelní. Potěš koště, kdo se to pak bude divadlem zabývat...
    A poslední věc, přijde Vám, že recenze byla mylná "POUZE" v tom, že bylo ignorováno divadlo, které hrálo a zaměněna herečka, která se objevila v titulní roli (já bych k tomu tedy ještě přidal nevhodně zvolený výběr představení, vzhledem k zadání, které student dostal a sice: moderní divadlo pro děti a mládež). Mě to přijde docela dost ZÁSADNÍCH omylů na jednu zpackanou recenzi... Nevím, kde pan Vávra vyčetl, že zrovna naše Dášeňka je moderní divadlo, o kterém by bylo zajímavé podat v rámci semináře zprávu. To se nestrefil!Tím Dášeňku nijak nehaním, jen konstatuji, že máme na repertoáru představení jak klasická, tak moderně pojatá a určitě, kdyby věnoval větší přípravu volbě titulu, by k tomuto musel dojít. To, že si nezjistil více informací o vzniku představení, je pak škoda, recenze mohla být minimálně zajímavější.
    Zdraví Jakub Stich, neschopný krizový komunikátor se studenstvem divadelních věd

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážený pane Stichu,

      předmětem semináře bylo divadlo pro děti - slovo moderní v tom smyslu, že daný semestr byl zaměřený na inscenace v současnosti uváděné na českých scénách, nikoli dějiny dětského divadla, nikoli rozbor inscenací uváděných na českých scénách v 70. letech. Slovo "moderní" má mnoho významů, ne jen "novátorský", ke kterému se patrně vztahujete vy. Domnívám se, že pedagogové semináře tušili více než vy, co od svých studentů chtějí, pokud uznali téma recenze jako vhodné pro závěrečnou práci.
      Za nešťastné faktické chyby, kterých se Vojtěch Vávra ve své recenzi se dopustil, se omluvil, a díky zázraku publikování na internetu byly již opraveny. Chyby se stávají. Ze strany "studenta šlendriána" přišla omluva, za chyby v komunikaci, které zjevně vznikají mezi Divadlem Gong a Divadla AHA!, přicházejí pouze výmluvy. A další kopání. Čtenář si z této diskuze nejspíš odnese o vašem divadle více dojmů, než ze samotné recenze. Jen nevím, jestli to bude lichotivé.

      Vymazat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.