22. prosince 2017

#KS: Přehlídka ZARÁS

Pravidelným seminářem naší katedry je mj. Kritický seminář pod vedením doc. Petra Christova, Ph.D., na kterém mnohdy vznikají dobré texty. Byla by však škoda našeho "šuplíkového" psaní, které má sloužit k seminářové (sebe)reflexi, podrobení zraků kolegů a různorodým praktickým zadáním až po samotný výstup, nevyužít. Pokračujeme tak dalším z cyklů z naší alma mater. Tentokrát drobné glosičky, které se věnují přehlídce ZARÁS, kam naše katedra letos vyrazila.

Ve Zlíně a Uherském Hradišti se 5. – 9. prosince konal 1. ročník (po minulém nultém) divadelního festivalu ZARÁS, na kterém se sešli osobnosti z oblasti divadla a společně se studenty divadelních oborů (Divadelní věda FF UK, činoherní herectví, režie a dramaturgie JAMU) se snažili vést debatu nad shlédnutými představeními. Zde jsou krátké reflexe k inscenacím, které jsem měl možnost shlédnout.

*******

ZLATÝ DRAK
Bílé obličeje, vyřčené scénické poznámky, necharakterní postavy. Na jevišti se odehrává jakýsi příběh několika lidí z jednoho domu, kde sídlí vietnamská restaurace Zlatý drak. Co je to za příběh, mi ovšem uniká. Zcizovacích prostředků je mnoho a hrnou se na mě tak intenzivně, že až rozostřují vnímání. Zcizení tedy dosáhne svého cíle a já děj neprožívám, ale kvůli jeho síle už nedokážu splnit jeho druhý požadavek, tedy nerozumím ději ani tématu. A tak se jen dívám na podivné situace odehrávající se na jevišti a připadám si jako cizinec, který se snaží pochopit, o co vlastně jde.

Slovácké divadlo / autor: Roland Schimmelpfennig / režie: Michal Zetel

MARVINŮV POKOJ
Opět se mi potvrdilo, že i tak banální věc jako sezení v jedné z posledních řad v divadle je stěžejní. „Dobrý herec zaplní celý prostor divadla. Nesejde na tom, kde divák sedí.“ říká jeden z odborníků na diskuzi. Netroufal bych si však tvrdit, že na jevišti stáli špatní herci, chyba bude pravděpodobně v režii. Nemožnost přiřadit si k postavě obličej ji odosobňuje a nedává mi možnost postavu poznat. Přidává se k tomu zasazení hry do neurčitého chladného prostoru, ve kterém je pouze místnost ve tvaru krychle. Mám pocit, jakoby se v té krychli dělo něco o moc zajímavější, než se děje na scéně mimo ni. Chci se podívat do té krychle.

Slovácké divadlo / autor: Scott McPherson / režie: Michal Zetel

PLATONOV – Ztratil Hospodin trpělivost?
Když jsem si Platonova přečetl, zaujala mě pouze drzá filosofující hlavní postava. V textu jsem neviděl převelikou možnost k zajímavému inscenování. Zprvu mě proto příjemně překvapila inscenace, která si text zotročuje a dělá si Platonova značně po svém. Zajisté je potřeba vypíchnout herecký výkon Tomáše Šulaje v titulní roli, který je obdivuhodný svou dynamičností i přes téměř nepřetržitou přítomnost na jevišti po celé představení. Hlavní postava na utáhnutí celé inscenace však nestačí. Navíc se nám průběžně dostává trapných vtípků a celé představení zdá se ospalé, nepůsobivé.

Slovácké divadlo / autor: A. P. Čechov / režie: Břetislav Rychlík

MĚSÍC NAD ŘEKOU
Energická a do „Kdovíků“ (postavičky z Grinche, pozn. red.) stylizovaná první půlka se skvělým temporytmem mě upřímně baví. Po necelé hodině následuje přestávka a já se těším na druhou půlku. Dá to rozum, že by se tempo z první půlky nedalo udržet po celou hru, je to ovšem mírné zklamání, když se náhle zvážní postoj režie a postavy se počínají hrát civilně. Rozčarování z této změny však postupem děje naštěstí mizí, neboť ono civilní hraní je přesně potřeba do druhé vážnější půlky, a tak to nakonec celé dává smysl.

Slovácké divadlo / autor: Fráňa Šrámek / režie: Anna Petrželková

JÁ, BAŤA
Velká scéna a na ní velká osobnost. Dokumentární drama na diskuzi rozpoutává debatu o desinterpretaci faktů, neboť těch je v představení o osobě Jana Antonína Bati a jeho životě mnoho. A tak to ve mně jakožto v pouhém návštěvníkovi Zlína nerezonuje tak, jako je tomu nejspíš u obyvatel Baťova rodného města. Odcházím ale se značným poznáním a to je určitě jeden ze záměrů inscenace.

Městské divadlo Zlín / autor: Peter Pavlac / režie: Patrik Lančarič

RASKOLNIKOV – přešetření
Pitva! Ani ne tolik Dostojevského románu Zločin a trest, jehož je inscenace adaptací, ale pitva hmoty. Alternativně loutkové divadelní představení zaujalo především prací s materiálem a využitím jeho potenciálu, jako když je třeba dřevo opracováváno sekyrkou či ohněm přímo na scéně. Neožívají jen výtvarně skvostné loutky, ale i obyčejné dřevěné špalky. Situace, kdy špalky postupně chodí za lehkou „špalkou“ (prohoď „p“ a „l“) a vykonávají na ní jednotlivé sexuální polohy, není trapně dětinská ani příliš sprostá a díky oduševnělým špalkům si podržuje mírnou perverznost. Přešetření případu Raskolnikova je tak i pro nepoučeného diváka poutavá podívaná, při které jakoby o děj ani nešlo.

Městské divadlo Zlín / autor: Jiří Jelínek a Vladimír Fekar / režie: Jiří Jelínek

-- Vojtěch Smetana

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.