20. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé
Pozor, rodiče, dobré
divadlo!
Inscenace Pozor, děti, přijela k nám pouť!
podle textu britského dramatika Mika Kennyho, kterou v mosteckém Divadle
rozmanitostí režíroval Jiří Ondra, uzavřela první festivalový den. Abych
neplýtvala místem, přečtěte si nejprve reflexi kolegy Lukáše Křížka,
který inscenaci reflektoval na festivalu VILOmeniny. Tam se dozvíte, o
čem inscenace je a co si o ní myslí on. Já mám několik dodatků a poznámek.
Když jsem poprvé viděla mosteckou inscenaci v listopadu 2017 na VILOmeninách, krátce po premiéře, byla určená pro diváky od sedmi let.
V současné době má ale divadlo na svých webových stránkách uvedenou cílovou
skupinu 10+. Nepovažuji to za úplně šťastný krok. To, čeho si na Ondrově inscenaci
cením nejvíce, je přímé zacílení právě na děti kolem šesti-sedmi let. Na
VILOmeninách seděly v publiku děti v rozmezí pěti až devíti let, často
navíc sourozenci, kteří jsou shodou okolností i ústřední dvojicí inscenace. Bez
dechu sledovaly působivé obrazy naplněné tématem, kterému rozumí, protože je
jim důvěrně známé – snad každého mladšího sourozence někdy strašil ten starší.
Nejsem si tak úplně jistá, zda to na děti 10+ už není „moc málo“. Kdyby tvůrci
přistoupili k tématu skrze Mařenku, starší sestru, která ze zlomyslné
závisti v sourozeneckém souboji o maminčinu přízeň straší Jeníčka, pak
bych volbě cílové skupiny rozuměla. V Ondrově inscenaci je ale důraz
rozložen rovnoměrně mezi oba sourozence. Rozpaky se mi potvrdily v Dlouhé,
kde publikum tvořily převážně děti starší (odhadem 7. – 9. třída) a dle jejich
reakcí nedošlo tak úplně ke střetu. Možná už to starší děti vnímají příliš jako
poučování ve smyslu: „nestrašte své mladší sourozence, není to pěkné“. Možná je
to na ně příliš soft-horor, jakkoli je atmosféra hutná.
Výše zmíněné ovšem čtěte jako polemiku, nikoli výtku. Inscenaci
považuji ve všech ohledech za vynikající. Veškeré dění na scéně, hudba,
scénografie, pohybová, hlasová i herecká stylizace, úprava textu, kombinace něžnosti,
poetičnosti a ujetosti – to všechno vytváří úžasně obrazivou psycho-atmosféru.
Inscenátoři se ani v nejmenším k dětem nechovají mateřsky, staví před
ně situaci, kterou děti znají a mají tak možnost si ji velmi intenzivně prožít
a dojít k jakési „katarzi“ – že opravdu nemusí být pravda, co starší brácha
nebo ségra říkají. Starší publikum pak může číst mezi řádky, že každého vlastní
lži doženou a že je důležité jim čelit a vypořádat se s nimi.
Po
představení na festivalu VILOmeniny byly děti jako opařené – ne ze strachu, ale
z intenzity toho, co právě prožily. Jen rodiče úzkostlivě sledovali, zda děti
nejsou příliš vyděšené. Možná je to tím, že se vše odehrává v moderních
kulisách, s moderními kostýmy. V iluzivních kulisách Perníkové chaloupky by
byli rodiče v klidu. Protože je to známé – a spolehlivě vzdálené.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.