28. října 2018

K čemu nám je Plukovník Švec?

Trochu s obavou mířím na Novou scénu, kde za chvíli začne generálka nové inscenace Jiřího Havelky. Neznám ani skutečného hrdinu, oddaného sokola a legionáře Švece, ani drama Rudolfa Medka. Anotace na stránkách Národního divadla nic konkrétního neříká. A Medkovo dílo zpravidla nepatří mezi doporučenou četbu (ani studentů divadelní vědy!). A přece přináší důležité sdělení nejen pro diváky, ale vůbec pro celou českou společnost.

Co se týče divadelního provedení, trochu odpovídá heslu „účel světí prostředky“. V podstatě jde o dokudrama, které do celkové mozaiky přidává pár dobových kritik právě Medkova dramatu (vytýkali mu nedostatečnou autentičnost a zainteresovanost, se Švecem se osobně znal). Během pohybových sestav pod vedením Marka Zelinky, které podkreslují vypravěčovy popisy bitev, však herci lehce ztrácí tempo. Herecké scény s Medkovým textem jsou velmi statické a Igor Orozovič v roli majora Kaluži záhadně mění sílu údajně slezského přízvuku. Jenže v kontextu inscenace a zároveň oslav 100. výročí naší republiky jsem tyto přešlapy obešla snadněji než jindy a zaměřila se spíše na celkové poselství.

Filip Kaňkovský hrající Plukovníka Švece nemá vůbec jednoduchý úkol, jelikož představuje typ hrdiny, jehož z dnešní společnosti rozhodně neznáme. Švec není hrdinou běžícím slepě vpřed za zběsilého pokřiku, je rozumným učitelem a sokolem z Vysočiny, který se rozhodl přidat k legionářům kvůli myšlence samostatného státu. Ukazuje tak osudy tisíců, kteří čelili bojům v Rusku v naprosté početní menšině a přitom stále věřili, že se dostanou domů. Čestného vojáka plnícího rozkazy a zároveň dost bystrého na to, aby dokázal vymýšlet vlastní a překvapovat bolševiky na straně nepřátel. Člověka, „který není úplně na mluvení“, jak sám říká. Ale který v dopise na rozloučenou píše, že „se nedokáže smířit se zlem“ a myslí tím kromě všudypřítomných bitev i ztrátu motivace jeho vlastních vojáků. To vše ho dovede k tragickému činu: sebevraždě, o jejímž důvodu se sice dodnes spekuluje, ale která měla hmatatelný dopad v motivaci vyčerpaných legionářů, kteří ještě před onou jeho sebevraždou odmítali další boje.

Mohli bychom dnes vůbec hledat podobného hrdinu? Pokud bychom ho měli, neosočili bychom ho z prospěchářství rychleji, než tomu bylo u Švecových vojáků? Je těžké hodnotit inscenaci jako takovou, dříve nebo později po poslední scéně totiž sklouznete k diskusi o legionářích, hrdinech a naší současné společnosti. Inscenace je důstojnou připomínkou hrdinů, na které zapomínáme, o kterých se neučí a které spíše neznáme jménem, přestože po nich zbylo tolik příběhů. Možná je načase se ohlédnout a přestat si stěžovat, že se „o nich prostě neučilo“ a jednoduše si je začít hledat. Nemusíte se ani namáhat čtením nebo divadlem, Plukovníka Švece si můžete pustit i na vlnách Českého rozhlasu (v hlavní roli s Ivanem Trojanem). Nemít „z mozku bahno“ jak vysvětluje rozpoložení vojáků v závěru inscenace Alois Švehlík, ale jednoduše si vzpomenout na co nejvíce hrdinů, kterým dlužíme za to dnešní kulaté výročí.
 
NÁRODNÍ DIVADLO - Medek-Ljubková-Havelka: Plukovník Švec (režie Jiří Havelka, dramaturgie Marta Ljubková, premiéra 25. 10. 2018)  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.